Sagas trädgård

Sagas trädgård

söndag 11 januari 2015

Röda rosor


Dags att fortsätta bloggandet! Nu är jul och nyårsfirandet o tilome trettondagen över så det är oxveckorna som ligger framför då....

Har försökt hitta bilder på de resterande rosa rosor jag har men det är dåligt med dem :( får nog vara duktigare att fota nästa sommar!

Istället tar jag itu med några röda som jag har bild på,först i tur "Tove Jansson"




Det är en ganska ung ros från 1990,föräldrarna är "Poppius" och "Red Nelly" denhär spinosissima rosen börjar blomma redan i juni och fortsätter några veckor.jag planterade detta exemplar sommaren-12 den växer ganska snabbt och ger en hel del rotskott.Riktigt tomteröd färg och ger små fina svartröda nypon efteråt


Nästa är "Flammentanz" en klätterros som jag har blandade känslor inför...den är väldigt fin i färg o form men absolut ingen doft,och fryser gärna ner vilket resulterar utebliven blomning...bilden jag har är från sommaren-13 senaste sommar växte den fint så nu har den ca 2m långa grenar som stöder sig mot portalen som blev byggd i maj-14





En till klätterros som inte heller är riktig härdig här är "Santana"den fann min make på trädgårdcentret i Brumunddal Norge när vi var dit sommaren -13 (min syster jobbar där) han blev förtjust i rosen och jag lovade sköta den efter bästa förmåga :) första vintern överlevde den iallafall....häromdagen öste jag mängder med snö över den så kanske kanske den klarar sig igen :) nu har vi ganska kallt -11 C o isande vindar men hoppas inte det varar så länge




Pavement rosorna skulle jag gärna presentera i bild men det är dåligt med foton,Har samlat på mig 4 av dem hittils,hoppas hitta fler i framtiden.

Det får räcka för denna gång,hejsvejs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar