Sagas trädgård

Sagas trädgård

onsdag 29 april 2015

Utfärd


Idag har jag o en av mina systrar haft en trevlig tripp till Blomqvist plantskola,och som väntat kom ju något med hem i bilen :)
Utökade min rossamling med 3 st som jag inte har från förr,Rosa mundi  eller ochså kallad polkagrisrosen,finska rosen Lumo och som tredje kanadensiska Champlain.

Hittade ochså clematisen Negritjanka som fick följa med fastän jag har den från förr,men den är ju så fiin! Denna har jag tänkt ska få klättra på nya postlåds/rosk portalen som kommer nere vid vägen

Såhär ser den ut....hoppas den nya blir lika fin,denhär är 3 år men klipper ner den helt varje år




Efter en kaffekopp och muffins så styrde vi kosan mot Sunds i Jstad,kallt o ruggigt hade det hunnit bli så vi sökte oss snabbt inomhus,men clematisen Summer Snow (Paul Farges) hann iallafall slinka med utifrån ;) den hade jag vid vårt förra hus och på 2-3 år blev den jättestor och fin!Inne fanns ett hav av olika färger pense´r ,harmas nu att jag inte tog bild!! så fint var det! kunde inte motstå 2 ceriseröda pelargoner som får stanna i odlingsrummet tills det blir varmare väder (har ju många kompisar i pelargonväg iallafall där) :) har en tanke hur jag ska samplantera dem sen,men det får ni se i nåt senare skede....

Här ska ni få tips hur man kan göra enkelt för sig att förgro luktärter (som jag inte kan få nog av) jag köper ganska djupa billiga plastmuggar,gör hål i botten,planterar 2 frön (blötlägg några timmar före)i varje mugg och tadaaa! där får de växa i lugn o ro utan att man stör rötterna,bevattningen ser man tydligt vad som krävs och kul att se hur rotsystemet växer,o plantan förstås! :) såhär har jag gjort i flera år nu o funkat utmärkt,dessa står inne nu men ska flytta ut i svalare rum för att inte växa så snabbt före utplantering.Burkarna kan man diska o återanvända nästa år.




På hemväg for bilen hux flux till Rautia och där fann jag en ordentligt stor klätterställning ganska förmånligt,tycker de flesta man hittar är för låga för clematis och klena för rosor....nåväl den ska ni få se i nåt senare inlägg!

Ha de gott så länge!



5 kommentarer:

  1. Åh vilken fin klematis!!!! Den skrev jag direkt upp på min "vill ha" lista! :D Jag har ingen klematis från förr, men nu när min terapidel av trädgården är färdigdesignad får jag börja fylla på med växter :D Också summer snow är en sån där jag länge velat ha :)

    SvaraRadera
  2. Trevligt att hitta till en ny lokal trädgårdsblogg. Oj vilken fin clematis, är jätte förtjust i dem , men jag tycker
    mina har lite svårt att överleva vintern, iallafall vissa sorter. Hur är denna, övervintrar den ute eller gräver du upp den till vintern och förvarar den frostfritt eller? / Malin

    SvaraRadera
  3. Negritjanka blev planterad hösten-11 och har nog klarat sig sen dess,visst har det varit spännande på våren innan man sett nya skott spira om den ska ha fixat vintern :) En annan storblommig som verkar härdig och väldigt blomvillig är Ville de Lyon,kommer lika snällt varje vår! Gräva upp dem ids jag inte o vinterförvara,är nog lite för lat.....det är bara dahliaknölarna jag gör det med :)

    SvaraRadera
  4. Birgitta

    Jätte fina blommor och bilder! Liljan som du har i bild uppe till höger är det månne en Sorbonne? Den liknar nämligen den jag har i min trädgård. Jag har ingen Klematis men skulle gärna ha en, klarar den månne av halvskugga eller vill den stå soligt?

    SvaraRadera
  5. Tack! Namnlappen för liljan är nog borta så jag minns inte namnet men vet att den är köpt i Lepplax,clematisar vill helst ha skugga på fötterna o sol upptill,halvskugga går säkert bra för många sorter,mycket gödning vill iallafall alla ha :)

    SvaraRadera