Sagas trädgård

Sagas trädgård

måndag 17 november 2014

Clematis samling


 Hallo!!

Riktigt roligt med positiv feedback p.g.a förra inlägget! Det är roligt att det finns läsare :)
Tänkte pigga upp oss såhär i november med några clematisbilder från i somras,nu kan jag inte namnen på alla tyvärr såhär utantill men lapparna finns bevarade så det går att luska ut....

Börjar med mörklila "Negritjanka" ser ut att vara en kämpe med tanke på övervintring,den blev planterad hösten 2011 i ganska dålig jord,trädgården fanns inte då ännu men hade fyndat den och behövde få den planterad inför vintern.Den får breda ut sig över stenmuren,verkar trivas!




Nästa jag vill presentera är vackra skira "Justa" det är en viticella alltså gruppen italienska clematisar,den köpte jag sommaren-13 från Trägårn i Söderfors,Sverige,ivåras blev de första fina skotten uppäten av möss(troligen) men så satte jag hönsgaller runt så då fick den vara ifred...




En till viticella får komma med idag "Södertälje" riktigt fin röd färg på den,bär en sky av spetsiga blommor i juli





Kom faktisk ihåg namnen på alla dessa :) fortsätter en annan dag med fler från min samling

Ha de bra!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar