Sagas trädgård

Sagas trädgård

söndag 30 november 2014

Rosa rosor del II

Dags för fortsättning och samtidigt en inventering av min rossamling för mej själv och de som är intresserade att följa med ........nu har vi första advent och trädgården ligger i en välbehövlig vilopaus,för senaste sommar var nog en helt otrolig rossommar,fastän juni var kall och tillväxten avtog så gav julis högsommarvärme växtkraft och blomning i en otrolig mängd.

Idag tänkte jag ta upp de finska rosorna som jag har skaffat de senaste åren,de är alla ganska  nya i handeln och de första köpte jag hos Vakka-Taimi  plantskolan som ligger i Idohe norr om Åbo,det är "Onni" och "Vuosaari"



"Onni"


                                                                           "Vuosaari"



Två systerrosor som är lika varandra men ändå har vissa olikheter i växtsättet är "Sointu" och "Sävel"inte så bra bilder för färgerna blir inte riktigt de rätta....


"Sointu"



"Sävel"




"Ilo" köpte jag sent nu i somras så den har jag ingen bild på,lär bli en ca 2m ros i höjd så jag omplacerade den redan en gång,alla dessa finska rosor är härdiga långt upp i Finland

"Tove Jansson" är mörkröd så den presenterar jag senare :)

Ha det bra!

1 kommentar:

  1. Ser nu att det blev fel på sista bilden,det är "Hurdal" som syns i bild,"Sävel"är skymd bakom....

    SvaraRadera