Sagas trädgård

Sagas trädgård

onsdag 26 november 2014

Rosa rosor

Äntligen sol idag!! Härligt att se den efter dagar med olika nyanser av grått och svart före och efter....
Nu blir det dags att minnas tillbaka och titta i albumen efter skönheter i olika nyanser av rosa,de flesta jag har faktiskt,nåjaa några riktigt röda/mörkröda finns nog oxå

Startar med en favorit,kraftiga grenar,vackra blom,härdig,i blom från medlet av juli tills frost,jag menar förstås kanadensaren "Prairie Joy" Bladverket ser olika ut på de 2 bilderna men det är nog kameran och fotografens "fel"





En annan vacker långblommare är "Morden Centennial" oxå den en kanadensisk ros, riktigt härdig den med.När blomklasarna slagit ut blir den mera "nickande"






En lite speciell ros tycker jag att "Tornedalsrosen" är eftersom den liknar små dahliablom väldigt mycket,riktigt söt!



Nästa är en speciell ros......"Wild Edric" det är en Austinros som har rugosarosen som ena föräldern,vilket gör att den har fått av rugosans taggighet och härdighet,men Austinrosens stora,väldoftande blom,en oslagbar kombination!,Dethär är en ros man bara vill gå och titta o dofta på dagarna i ända när den är i blom för den har så olika skepnader vartefter rosorna spricker ut,den startar sin blomning i juli,huvudflor några veckor och sen remonterar den in i september




That´s for today!

Ha de gott!


2 kommentarer:

  1. Jag tycker att 'Prairie Joy' är så underbart vacker på olika bilder! Jag ska få hem några snart från Flora Linnea. Jag har valt ut den efter att ha tittat på massor av rosa buskrosor. Det ska bli en liten rosenhäck.

    SvaraRadera