Sagas trädgård

Sagas trädgård

fredag 21 november 2014

Rosbegär

Hej!

Började fundera idag hur länge mitt ros habegär har suttit i och kom till att det blir ca 13 år,har alltid tyckt om rosor och önskade mej en rosenträdgård några år före det blev verklighet men blev avrådd av flera som menade att rosor är så svååra,inget att satsa på.Hade svårt att acceptera detta och efter att ha börjat läsa på AoT;s forum om rosodlare relativt långt norr i Sverige så tänkte jag att då måste det oxå gå här.
De första rosorna jag hade var Finlands vita eller Midsommarrosen, jag fick rotskott av en väninna,den andra var Polstjärnan,ett fruktansvärt taggmonster så man skulle ha kunnat bli avskräckt med mindre:) den hade jag köpt för jag hade sett den hos vänner och tänkte den blir stor o fin....hm stor men sällan fin.Efter dessa följde en samling på ca 40 olika sorter.....

Nu har jag min andra trädgård eftersom vi sålde vårt första hus och byggde nytt.Flertalet rosor och andra växter följde med i flytten men största delen av den nu uppbyggda trädgården är nya plantor.

Tänkte göra en presentation av min samling,försöker ta lite i färgskalan från ljusaste till mörkare så vi startar med några vita

Rosen"Aspirin" som är en Tantauros (förädlaren) klasros eller liten buskros,otroligt ljuv med sin perfekt formade blomma,hårda vintrar får man räkna med att den fryser ner,men kommer oftast igen från roten



En riktig favorit är kanadensaren "Morden Snowbeauty" 2 plantor breder ut sig över stor yta mera som marktäckare än ros på höjden,blommar flera veckor i juli och remonterar resten av sommaren,alla bilder är som vanligt "klickbara" så man ser bättre,blir ganska smått såhär

                                                             Översiktsbild



Nästa i raden är "Leda" som är en damascener ros,den beställde jag från Flora Linnea Sve sommaren -13,övervintrade fint och blommade rejält i flera veckor,den påminner väldigt mycket om Louise Bugnet med sina röda knoppar och vit som utslagen




Dehär får räcka för denna gång,fortsätter på temat nästa gång!

Trevlig Helg!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar